FAQ: Stolpar för motorvärmare och laddning av elbil

Varför vill samfälligheten göra det nu?

  • Vi får halva investeringen subventionerad genom bidrag från Naturvårdsverket
  • Fler och fler skaffar elbilar i vår förening och efterfrågar möjligheten att kunna ladda sin bil hemma
  • Köpare av våra fastigheter efterfrågar möjligheten att kunna ladda elbil

 Vad blev Lantmäteriets beslut i frågan?

Lantmäteriet har godkänt vår begäran gällande omformuleringen av vår gemensamhetsanläggning GA:1 som ger oss rätten att komplettera med laddstolpar på våra parkeringsplatser utöver uttag för motorvärmare.

Vilka beslut saknas för att arbetet ska kunna starta?

Samfälligheten behöver ta beslut om att genomför/a arbetet på en stämma.

Kommer alla p-platser få laddstolpar?

Ja, både i garage och på uteplatser.

Om jag inte har bil, måste jag ha en ny stolpe ändå?

Ja. I beslutet Lantmäteriet fattade står det ”Laddpunkter för laddning av elfordon vid samtliga föreningens parkeringsplatser såväl inom som utanför garage” vilket innebär att alla platser får en ny stolpe. Det är också en stor kostnadsbesparing att utföra installationen på samtliga p-platser samtidigt.

Hur mycket ska var fastighet betala initialt?

Planen är att använda pengar som redan varit avsatt i vår underhållsfond för att ordna med parkeringarna på Rådagatan och utomhusplatserna på Gräsmarksgränd. Mer utförlig beskrivning kring finansieringen kommer presenteras på den extra föreningsstämma som kommer i början på september.

Hur mycket kostar det i löpande kostnader?

Du betalar för personlig förbrukning, vilket gör att du som inte har bil inte betalar något medan en elbil eller den som använder uttaget för sin motorvärmare betalar för den el som bilen förbrukar under tiden laddning pågår eller motorvärmaren är igång.

Tillkommer några fasta kostnader?

  • Ja, de som laddar sin elbil betalar en fast månadsavgift, som tjänsteleverantören tar ut för att administrera debiteringslösningen åt HVSF, för hushållets laddstolpe
  • Nej, för de som använder uttaget för sin motorvärmare tillkommer i avtalet inga fasta kostnader utan bara kostnaden för den el man förbrukar

Vilken funktion kommer lösningen ge oss?

  • Laddning av elbil
  • Uttag för motorvärmare via adapter
  • Styrning av uttaget via mobilapp

Vad kommer det kosta att använda uttaget?

  • Det beror på vilket elpris samfälligheten väljer att sätta. Eftersom föreningen i HVSF:s fall inte har någon intention att göra någon vinst, kommer priset för att ladda en elbil eller använda sin motorvärmare vara samma pris som föreningen köper in elen för
  • För de som laddar en elbil tillkommer den fasta månadskostnaden som tjänsteleverantören tar ut för att administrera debiteringslösningen åt föreningen

Hur snabbt kommer jag kunna ladda?

Det beror på hur många bilar som laddar samtidigt. Systemet har en lastbalansering som ser till att vi inte överbelastar nätet. Laddboxarna i sig klarar upp till 22 kW, vilket är snabbare än de flesta elbilar idag klarar att ladda på AC.

Har vi tagit in flera offerter för entrepenaden?

Ja, 6 st offerter.

När kan arbetet genomföras?

Snarast möjligt efter beslut, sannolikt hösten 2024.

Kan uttaget hanteras fysiskt på stolpen, som idag?

Nej, aktivering måste ske via mobilen i en app.

Kan någon obehörig ställa sig på min plats och ladda på min bekostnad?

Nej, uttaget aktiveras genom tjänsteleverantören och knyts till den/de användare som ska använda den. Uttaget styrs via mobilapp och är låst till hushållet som använder den. Uttag som inte används där hushållet inte har någon bil eller en bil som inte använder sig av uttaget för laddning eller motorvärmare kommer inte att aktiveras och därmed inte kunna användas förrän hushållet vill aktivera det.

Hur kommer samfälligheten debitera mig för den el jag förbrukar?

Debitering sker i appen direkt till den tjänsteleverantör som vi väljer. Den leverantören kommer sedan betala tillbaka kostnaden för el (minus ett påslag för deras tjänst) till samfälligheten som sedan betalar elräkningen.

Kan vi ha timpris och möjlighet till att ladda när elen är som billigast eller gratis?

Hårdvaran möjliggör detta, men det kräver mer engagemang och kunskap från oss boende för att sätta upp och administrera detta. Initialt kommer föreningen försöka låsa elpriset till en låg fast kostnad per kWh.

Är vi låsta till en leverantör av app för all framtid?

Nej, vi kommer att använda en känd tillverkare av laddboxarna vilket möjliggör att byta leverantör av tjänst i framtiden.

Kommer det finnas extra stöd för personer som inte är vana via mobilappar?

Ja, vi planerar att ge stöd och instruktioner kring appen när vi börjar närma oss driftstart.

Kommer det finnas löpande support och någonstans man kan ringa vid fel?

Föreslagen leverantör erbjuder det men det är olika beroende på vilken leverantör man väljer.

Var vänder jag mig om jag har ytterligare frågor?

Maila styrelse-mailen, vänta inte till stämman, utan informera dig gärna i förväg.