Hemmarö Vånö
Dokument och vanliga frågor
Läs mer
Föreningens dokument
Här finner ni publika dokument om föreningen som är relevanta för mäklare, spekulanter och övriga. Klicka för att ladda ner. På sidan för boende finns ytterligare dokument som riktar sig till medlemmar i föreningen.
Kan vi hjälpa dig?
Vanliga frågor
Här har vi samlat några vanliga frågor. Om du inte hittar svaret du söker så tveka inte att kontakta styrelsen eller ställ frågan i vår Facebookgrupp.
Vad är en samfällighetsförening?
En samfällighetsförening bildas för att förvalta mark- och anläggningssamfälligheter. Exempel på förvaltningsobjekt är enskilda vägar, parkeringsplatser, grönytor, lekplatser, bryggor, badplatser, bredband, trapphus och hissar.
Ägarna av de fastigheter som har andel i en samfällighet är automatiskt medlemmar i samfällighetsföreningen. En samfällighetsförening är en juridisk person som har ett organisationsnummer. Den kan förvärva rättigheter och ikläda sig skyldigheter samt träffa avtal och ingå andra rättshandlingar, se lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter.
Vad Hemmarö Vånö samfällighetsförening förvaltar framgår av föreningens stadgar.
Vilka är Hemmarö Vånö samfällighetsförening?
Hemmarö Vånö samfällighetsförening förvaltar våra gemensamma anläggningar och vi som äger fastigheterna på Gräsmarksgränd och Rådagatan är medlemmar. Området består av 83 fastigheter uppdelat i åtta längor (A-H). Föreningen har en styrelse som sköter om gemensamma intressen, ur ett för medlemmarnas ekonomiskt bästa perspektiv. Ansvaret gäller områden såsom t.ex. värme, vatten, takpapp, bredband, sophämtning och snöröjning.
Styrelsen består av fem ledamöter och en suppleant. Vi har även en tillsynsman samt en redovisningsansvarig till vår hjälp. Namnen på dessa finns i tvättstugan samt på vår hemsida. Varje år i oktober hålls ordinarie föreningsstämma, där föreningens ekonomi och andra angelägenheter gås igenom. Då väljs aven styrelsen.
Vilka är våra gemensamhetsanläggningar?
Hemmarö Vånö samfällighetsförening förvaltar våra Vi har tre gemensamhetsanläggningar, de kallas GA:1, GA:2 och GA:3. I dem ingår bl.a. tak, fiberkabelnätet, värme, vatten och garage.
Vad gör längans kontaktperson?
Varje länga har en kontaktperson som ansvarar för att vissa sysslor blir gjorda löpande under året, samt ansvarar under städdagarna. Uppdraget är rullande mellan längans boende, ett år i taget. Ansvaret ligger givetvis inte enbart på kontaktpersonen, utan på hela längan, att dessa sysslor blir utförda.
Kontaktpersonen är också ansvarig för tvättstugan 1½ månad av kontaktpersonsåret – vilken period finns dokumenterat på anslagstavlan i tvättstugan.
Hur gör jag en felanmälan på något som föreningen ansvarar för?
Du kan göra en felanmälan via formuläret på kontaktsidan eller direkt på e-post felanmalan@hvsf.se eller genom att lägga en lapp i brevlådan på Rådagatan 18. Oavsett vilket du väljer så är det viktigt att du beskriver felet i detalj och lämnar kontaktuppgifter om vi behöver komma i kontakt med dig.
Vilka återkommande aktiviteter har föreningen?
Föreningen har ett antal gemensamma aktiviteter för att hålla kostnaderna nere och ta hand om vår gemensamma mark.
Städdagar
Vi har två gemensamma städdagar där vi sköter om vårt område, en på våren (vanligen i april) och en på hösten (oktober/november). Då har vi även containrar uppställda för att kunna slänga trädgårdsavfall. Utöver varje längas uppfart är grönområdena uppdelade mellan alla längor enligt en karta du finner i tvättstugan samt i varje längas förråd. Där finns även vägledning till vad som skall utföras vid varje vår- och höststädning. Städdagarna är ett trevligt och bra tillfälle att lära känna sina grannar lite bättre. Många längor anordnar dessutom med gemensam fika under dagen.
Vind- och förrådsröjning
Vi har även en vindsröjning och bytardag på våren, för alla typer av saker som vi samlat på oss men som nu är uttjänta eller behöver ett nytt hem. Dagen brukar ligga i anslutning till vårstädningen och då tar vi hit en container för sådant som inte specifikt är trädgårdsavfall.
Årsstämma
I oktober har vi också årsstämman.
Hur fungerar det med sophanteringen?
Hushållssopor
Sopkärl för hushållsavfall samt ett kärl för tidningsåtervinning finns för närvarande i anslutning till längorna A, E, F, G och H. I det stora soprummet i anslutning till tvättstugan finns det 2 st. stora sopkärl för hushållsavfall som är till för längorna B, C och D. Koden till det stora soprummet i B-längan är 1379.
Sopsortering
I det stora soprummet i anslutning till tvättstugan, finns möjlighet till att källsortera matavfall, tidningar, tomglas, plast, kartonger, metall och vissa miljöfarliga produkter vilket alla uppmuntras till. Grovsopor och större avfall får man själv köra till ÅVC eller vänta med att slänga tills vårens vindsröjningscontainer är på plats. Har du frågor om sorteringen är det till adressen miljogruppen@hvsf.se du mailar.
Trädgårdsavfall
Vissa längor har på eget initiativ ordnat med en kompost för sig. Skötselansvaret av dessa ligger på boende i respektive länga. I en kompost får man inte lägga matrester, utan endast trädgårdsavfall, annars drar de till sig råttor och annan ohyra.
Vad gäller med parkering i området?
Ingen parkering är tillåten utanför våra hus. Det gäller samtliga hushåll, oavsett var i längan man bor. Våra uppfarter måste hållas fria för utryckningsfordon och andra fordon som akut måste komma fram. Givetvis är kortare stopp för i- och urlastning tillåtna.
Varje fastighet har en egen, numrerad, parkeringsplats. Vissa fastigheter har garage som byggts på längans eget initiativ på den ursprungliga parkeringsplatsen. Till varje plats finns ett motorvärmaruttag. Det är inte tillåtet att ladda hybridbilar/elbilar via detta uttag.
Tänk på att i första hand använda er parkeringsplats istället för att stå på gatan. Gatorna har ett begränsat antal platser som helst ska räcka till för våra gäster och ev. för boende med två bilar.
På Rådagatans parkering finns en besöksplats, nr 51. Den är avsedd för tillfälliga besök av släkt och vänner och får inte användas av hushåll med fler än en bil.
Min kläder är smutsiga, vad ska jag ta mig till?
I området finns en gemensam tvättstuga som är till för oss som bor här. Tvättstugans öppettider är måndag-söndag, från kl. 07.00 till midnatt. Tvättstugan får bokas för ett 2-timmarspass per hushåll och tillfälle. Bokning sker med den låscylinder som du bör ha fått av föregående ägare.
Skostopp gäller efter dörrmattorna och utförliga förhållningsregler finns anslagna i tvättstugan. Efter avslutat tvättpass ska tvättmaskiner samt torkskåp och torktumlare göras rena. Rengör också golvet efter ditt avslutade tvättpass. Städmaterial finns i förrådet utanför torkrummet. Var rädd om tvättstugan så vi har råd att behålla den.